Kleuters Letterspeelplaats

wo 23 okt 2019
3
Average: 3 (1 vote)

Korte beschrijving

Deze app bevat 6 verschillende oefeningen:

1. FLASHCARDS

Bij deze oefening worden de hoofdletters van het alfabet voorgesteld aan de hand van dieren. De naam van de letter kan door aanraking beluisterd worden, alsook het bijhorende dier. Je kan met je vinger de vorm van de drukletters overtrekken.

2. OEFENEN

Naast de drukletters komen schrijfletters te staan. Het grafeem kan door aanraking ook hier fonemisch aangeboden worden. Je kan met je vinger de vorm van de letters overtrekken.

3. SCHRIJVEN

Hier kan het kind zich uitleven door met de vinger te schrijven en/of de eerder geleerde letters naar het schrijfvlak te slepen en daar op te plaatsen, net als bij een magnetisch schoolbord. Je kan hier enkele instellingen aanpassen, zo kan je bijvoorbeeld de schrijflijntjes wel of niet zichtbaar maken. Van het gemaakte ‘bericht’ kan je een foto maken die later in het fotoalbum kan worden bekeken.

4. ALFABET

Deze oefening maakt nog eens een onderverdeling tussen 3 activiteiten:

  1. Een overzicht van het gehele alfabet met alle letters weergegeven als drukletter en schrijfletter en de bijhorende dieren.
  2. Letters matchen: de hoofdletter en de bijbehorende kleine letter bij elkaar plaatsen.
  3. Zet de letters van het alfabet in de juiste volgorde onder de prenten van de dieren.

5. PAAR

Deze oefening bevat een memoryspel met 3 spelwijzen:

  1. Drukletters met elkaar matchen
  2. Drukletters matchen met het prentje van een dier (waarvan de benaming met die letter begint)
  3. Drukletters en schrijfletters met elkaar matchen

6. WOORD

Bij deze oefening kunnen de namen van alle dieren worden gevormd. De grafemen van de naam van het dier worden door elkaar gegooid en moeten weer in de juiste volgorde worden gezet. Deze oefening wordt opgedeeld in 3 niveaus: beginner (max 5 letters), gevorderd (max 7 letters) en pro.

Algemene info

Taal: 
Nederlands (Nederland)
Frans
Engels
Andere
Activerend: 
Combinatie spelend en educatief
Internetverbinding: 
Neen
Optimaal gebruik: 
Aantikken
Swipen (vegen)
Doelgroep: 
3de kleuterklas - 1ste leerjaar

Therapeutische fiche

JA
NEEN
Instellingen
Instellingen
  • moeilijkheidsgraad aanpasbaar
  • taal aanpasbaar
  • instellingen aanpasbaar
  • Gebruiksvriendelijkheid
    Gebruiksvriendelijkheid
  • kind kan zelfstandig aan de slag
  • bruikbaar in therapie
  • duidelijke en eenvoudige opgave
  • storende reclameblokken
  • technische storingen
  • scores registreerbaar
  • Vormgeving
    Vormgeving
  • geluid aanwezig
  • leuke achtergrond
  • kleurrijke applicatie
  • er wordt gebruik gemaakt van animatie
  • terugkomende personages
  • Afbeelding

    Auteur info

    Motivatie en opmerkingen

    Opmerkingen: 
    Motivatie: 

    Er zijn zeer veel instellingen mogelijk. Zo kan de taal ingesteld worden, je kan instellen hoe lang je kind mag oefenen via de app, de lettertypes kunnen aangepast worden, de moeilijkheidsgraad van bepaalde oefeningen kan ingesteld worden (beginner, advanced of pro), je kan de klemtoon op de ‘letters’ leggen of op de ‘beginklank’, de achtergrond kan worden verdonkerd om het contrast te vergroten, enz.

    Verder worden de aangeboden grafemen ook steeds auditief aangeboden. Dit is in het Nederlands vaak met een uitspraak die logopedisch niet helemaal correct is.

    Beloning

    Er is in de app een beloningssysteem in combinatie met een grappig Yeti-spel geïntegreerd. Het kind ontvangt per gemaakte oefening één ster. Per 3 sterren ontvang je een appel om het Yeti-spel te kunnen spelen.

    Je kan het aantal sterren per oefening bijhouden, maar je kan niet bekijken welke fouten het kind maakte tijdens het oefenen.