Letters in beweging

wo 1 aug 2018
4
Average: 4 (1 vote)

Korte beschrijving

Letters in beweging helpt kinderen bij de allereerste stap richting lezen en schrijven. Het programma heeft als doel het fonemisch bewustzijn en de letterkennis van kinderen te stimuleren. Het is de bedoeling dat kinderen gaan begrijpen dat geschreven letters samen hangen met klanken. Dat die relatie tussen de klank en de letter gemaakt wordt, is een heel belangrijke stap in de leesontwikkeling.

Het programma bestaat uit een reeks van 40 spelletjes, verdeeld in 7 spelgroepen. Het programma oefent achtereenvolgens: het herkennen van de eigen naam in geschreven vorm (22 spelen), het associëren van de beginletter van hun naam met de bijbehorende klank (6 spelen) en het identificeren van de klank van de beginletter in andere woorden (12 spelen). De reeks spellen is zo opgebouwd dat de moeilijkheidsgraad steeds toeneemt. Het kind wordt daardoor stapsgewijs begeleid in zijn of haar ontwikkeling. Bijzonder aan Letters in Beweging is dat kinderen in een aantal spellen met hun eigen naam spelen. Dit sluit aan bij de manier waarop kinderen op een natuurlijke wijze in aanraking komen met geschreven taal.

Motivatie: 

We geven dit softwareprogramma 4 sterren:

  • De reeks spellen is zo opgebouwd dat de moeilijkheidsgraad steeds toeneemt.
  • Bij het spelen van het programma heeft het kind drie speelmaatjes: Sim, Sanne en de beer van Sim. Zij maken de spellen nog aantrekkelijker en leerzamer en geven het kind auditieve feedback. Sim en Sanne geven aan wanneer een antwoord correct is. Bij een verkeerd antwoord helpt de beer door de opdracht eerst nog eens te herhalen. Indien het dan nog niet lukt, geeft de beer geduldig auditieve hulp. Geeft het kind het juiste antwoord, dan wordt dat beloond met een muziekje en een animatie.
  • Er is zowel hulp bij niet klikken als bij fout klikken.
  • Het programma geeft ouders en leerkrachten inzicht in de ontwikkeling van de speler. Het klikgedrag van de kinderen wordt namelijk door het systeem van Letters in Beweging vastgelegd en is in de vorm van score-overzichten beschikbaar voor de leerkracht. Dat betekent dat de leerkracht direct na afloop van iedere sessie kan zien hoe het kind heeft gespeeld: hoe vaak het goed (G) of fout (F) heeft geklikt, hoe vaak het niet heeft geklikt (N) en op welke onderdelen de prestaties nog relatief zwak zijn.

Algemene info

Doelgroep: 
Kleuter
1e leerjaar
soort spel: 
Andere

Therapeutische fiche

JA
  • hulp bij het vinden van de juiste oplossing
  • foutenregistratie
  • verstaanbare spraakuitvoer
  • duidelijke instructie / spelregels
  • demoversie beschikbaar
  • handleiding beschikbaar
  • helpfunctie beschikbaar
  • bevordert de motivatie
  • tempo instelbaar
  • gebruiksvriendelijk
  • feedback bij foute oplossing
  • vorm van zelfcontrole
  • moeilijkheidsgraad aanpasbaar
  • andere werkmethode mogelijk
  • voldoende variatie in oefeningen
NEEN
  • afdrukken werkbladen beschikbaar
  • mogelijkheid om zelf oefeningen toe te voegen

Afbeelding

Auteur info

  • Auteur: 
    Broekhof & Cohen de Lara
  • Firma: 
    bereslim.nl
  • Uitgeverij: 
    Universiteit Leiden
  • Richtprijs: 
    €195.00
  • Jaar uitgave: 
    2008
  • ISPN / ISBN Nummer: 
    978-90-5563-087-5