Fiete Math Climber

wo 8 apr 2020
5
Average: 5 (1 vote)

Korte beschrijving

Met deze rekenapplicatie oefen je samen met Fiete spelenderwijs het hoofdrekenen. De speler krijgt een opgave aangeboden en moet de oplossing neertypen.

De applicatie is geschikt voor het eerste tot het vijfde leerjaar om het optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in te oefenen. Per niveau kunnen verschillende instellingen aangepast worden (getalbereik, tijdslimiet en indeling van de oefening). Bij goede antwoorden verdien je muntjes (die je kan gebruiken voor extra’s in het spel) en kan je overgaan naar een volgend level. Fiete springt een hoger trapje hoger wanneer een oefening correct gemaakt wordt. Hij blijft staan wanneer de oefening verkeerd gemaakt wordt. Het niveau kan tijdens de oefeningen een stapje makkelijker of moeilijker ingesteld worden.

De applicatie bevat verschillende soorten oefeningen:

  • vrij rekenen
  • basis
  • kleine tafel van vermenigvuldiging (1 t.e.m. 10)
  • grote tafel van vermenigvuldiging (11 t.e.m. 20)
  • optellen tot 20
  • optellen tot 100
  • aftrekken tot 20
  • aftrekken tot 100
  • vermenigvuldigen tot 50
  • vermenigvuldigen tot 100
  • delen tot 50
  • delen tot 100
  • opgaven tot 50
  • opgaven tot 100
  • verdubbelen
  • hogen dan tien

De verschillende soorten oefeningen kunnen apart of gemengd ingeoefend worden. De applicatie geeft een grafisch overzicht van het aantal oefenmomenten. Er wordt geregistreerd hoeveel correcte/foute oefeningen er per sessie gemaakt worden. De speeltijd, percentage, overzicht van antwoorden, tijd per oefening en verzamelde munten wordt ook duidelijk weergegeven.

De makers van de applicatie geven aan dat de app een analyse-algoritme heeft, waardoor het herkent bij welke oefeningen het kind problemen ondervindt. Hier wordt automatisch rekening mee gehouden en gerichte oefenpakketten worden samengesteld door de app.

Algemene info

Taal: 
Nederlands (België)
Engels
Activerend: 
Combinatie spelend en educatief
Internetverbinding: 
Neen
Optimaal gebruik: 
Aantikken
Doelgroep: 
1e - 5e leerjaar

Therapeutische fiche

JA
NEEN
Instellingen
Instellingen
  • moeilijkheidsgraad aanpasbaar
  • instellingen aanpasbaar
  • taal aanpasbaar
  • Gebruiksvriendelijkheid
    Gebruiksvriendelijkheid
  • kind kan zelfstandig aan de slag
  • bruikbaar in therapie
  • duidelijke en eenvoudige opgave
  • scores registreerbaar
  • storende reclameblokken
  • technische storingen
  • Vormgeving
    Vormgeving
  • geluid aanwezig
  • leuke achtergrond
  • kleurrijke applicatie
  • er wordt gebruik gemaakt van animatie
  • terugkomende personages
  • Afbeelding

    Auteur info

    • Besturingssysteem: 
      iOS en Android
    • Jaar uitgave: 
      2018
    • Richtprijs: 
      €0.99

    Motivatie en opmerkingen

    Opmerkingen: 

    De applicatie maakt deel uit van de reeks applicaties van Ahoiii Entertainment.

    Deze video geeft een goed beeld van de inhoud en werking van de applicatie: https://www.youtube.com/watch?v=mfCwXOgFIi4

    De applicatie is ook beschikbaar voor Android via Google Play (€2,99): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Ahoiii.FieteMathClimber&hl=nl

    Motivatie: 

    Wij geven deze app 5 sterren:

    • duidelijke opgave en makkelijk in gebruik
    • uitgebreide instellingsmogelijkheden aanwezig
    • mogelijkheid om niveau aan te passen
    • aantrekkelijke vormgeving
    • feedback aanwezig
    • geschikt voor een breed doelpubliek
    • mogelijkheid om verschillende accounts aan te maken
    • spelelement zorgt voor motivatie bij de speler
    • grafische weergave van de vooruitgang beschikbaar
    • antwoorden, tijd en scores worden geregistreerd

    Beloning

    Wanneer een opgave juist wordt gemaakt, springt Fiete een vakje omhoog. Je ontvangt dan de beloning die op dat vakje aanwezig is. Dit kan een muntje zijn waarmee je kan sparen voor extra’s in de app. Het kan ook een bom (oefening naar keuze overslaan) of snoep (meerde munten) zijn. Wanneer er voldoende oefeningen correct gemaakt zijn, gaat de app over naar een volgend level. Wanneer een opgave verkeerd wordt gemaakt, ontvangt de speler geen muntje en blijft Fiete op zijn plek staan. Het foute antwoord wordt doorstreept en het correcte antwoord wordt kort weergegeven. Na elke oefening verschijnt er automatisch een nieuwe. Foute oefeningen worden door de app onthouden en worden herhaald tijdens het oefenen.